Diyanet İşleri Meali
RAD SURESİ
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım.
38. Andolsun, senden önce de peygamberler gönderdik. Onlara da eşler ve çocuklar verdik. Allah’ın izni olmadan hiçbir peygamber bir mucize getiremez. Her ecelin (vadenin) bir yazısı vardır.
39. Allah, dilediğini siler, dilediğini de sabit kılıp bırakır. Ana kitap (Levh-i Mahfuz) O’nun yanındadır.
Âyette dileme diye çevrilen şâe = شاء fiilinin kökü, “var etme” anlamında olan şey =شيء’dir. (Müfredât). Buna göre şâe = شاء fiilinin öznesi Allah olursa “gerekeni yarattı” insan olursa “tercihinin gereğini yaptı” anlamına gelir. Ayetlerin doğru tercümesi ve açıklama ayetleri altta;
Süleymaniye Vakfı Meali
RAD SURESİ
Kovulmuş şeytandan Allah'a sığınırım.
38. Senden önce de elçiler gönderdik. Onlara eşler ve evlatlar verdik. Hiçbir elçi, Allah’ın izni olmadan bir ayet / bir mucize getiremez. Her bir dönem için bir Kitap[*] vardır.
[*] Her nebiye bir kitap verilmiştir. Bu kitaplarda küçük değişiklikler olur. Ana kitap Allah’ın katındadır (Bkz: Bakara 2/136 ve Al-i İmran 3/84).
39. Allah, koyduğu düzene göre dönemi kısaltır veya sabitler[*]. Ana Kitap O’nun yanındadır.
[*] Bu Allah’ın kanunudur. Ölçüsünü kendisi koymuştur.
Toplumlar açısından,
Rad 13/11:Bir toplum kendinde olan bir şeyi bozmazsa onu Allah da bozmaz. Allah bir topluma sıkıntı vermek isterse kimse engel olamaz.
Araf 7/34: Her toplumun bir eceli vardır. Ecelleri gelince ne bir an geri kalırlar nede öne geçerler.
Bireyler açısından,
Fatır 35/11: “Yaşayanın yaşatılması ve ömrünün kısaltılması bir deftere kayıtlıdır. Bu Allah’a kolaydır.
Ahkaf 46/3: Gökleri, yeri ve bu ikisinin arasında olanları başka değil; belli bir ömrü olan gerçek varlıklar olarak yarattık. Ayetleri görmezlikte gelenler, yapılan uyarılara kulak asmazlar.
En’am 6/2: Sizi tînden yaratan O’dur. Sonra bir ecel belirlemiştir. O’nun katında bir de ecel-i müsemmâ vardır.
شَاءَ şā'e fiiliyle ilgili ayrıntılı açıklamayı İbrahim dördüncü ayeti ele aldığım sayfada okuyabilirsin. İbrahim 4. Ayet Şae Fiili
شَاءَ şā'e fiiline dileme anlamı verince Kur'an'ı Kerim nasıl tutarsız bir kitap oluyor görmek için Enam 145-146. ayetleri ele aldığım sayfaya bakabilirsin. Enam 145-146. Ayetler Şae Fiili
Eğer çok okunan mealler arasında doğru tercüme varsa yeşil doğrulama işaretiyle belirtim.
Ali Akın
39. Allah dilediğini (eski hükümlerden zaman ve şartlara göre hikmete uygun düşmeyenleri, kâinat düzeninde bozuk olanları, tövbe edenin günahlarını, Hafaza meleklerin yazdıklarından cezayı gerektirmeyen hataları, bir nesli) siler ve dilediğini (anılan şeylerin zıtlarını) sabit bırakır. Ana Kitap (yazılanları hiç değişmeyen Levh-ı Mahfuz) ise, yalnız Onun katindadır.
Bayraktar Bayraklı
39. Allah dilediğini siler; dilediğini sabit bırakır. Kitabın anası/anayasa O'nun katındadır.
Diyanet İşleri
39. Allah, dilediğini siler, dilediğini de sabit kılıp bırakır. Ana kitap (Levh-i Mahfuz) O’nun yanındadır.
Diyanet Vakfı
39. Allah dilediğini siler, (dilediğini de) sabit bırakır. Bütün kitapların aslı onun yanındadır.
Edip Yüksel
39. ALLAH dilediğini siler, dilediğini bırakır. Ana Kitap O’nun yanındadır.
Elmalılı Hamdi Yazır
39. Allah dilediğini imha eder, dilediğini de yerinde bırakır. Ana kitap O’nun katındadır.
Hakkı Yılmaz
39. Allah, dilediğini imha eder, dilediğini de yerinde bırakır. Kitabın anası; Bilginin kaynağı da yalnızca O’nun katındadır.
Hasan Basri Çantay
39. Allah ne dilerse (onu yapar. Ba’zısını) mahveder, (vücuda getirmez, ba’zısını da) vücûda getirir. Ana kitab Onun nezdindedir.
Hasan Tahsin Feyizli - Feyzü'l Furkan
39. Allah, dilediğini yok eder ve (dilediğini) bırakır. Çünkü Ana Kitab (vahyin kaynağı) O’nun katındadır.
Hayrat Vakfı Meali
39. Allah (o yazıdan) dilediğini siler, (dilediğini de) sâbit bırakır. Ana kitab (olan Levh-i Mahfûz) ise O`nun katındadır.
Hüseyin Atay
39. Allah dilediğini siler, dilediğini bırakır. Ve ana kitap O’nun katindadır.
İhsan Eliaçık
39. Allah bunlardan uygun gördüğünü siler, uygun gördüğünü sürdürür. Çünkü kitabın ana kaynağı O'nun katındadır.
Kur'ân-ı Mecid Tefsirli Meal-i Alisi (İsmailağa Cemaati)
39. Allâh (kulları hakkında yazmış olduğu hükümlerden, rızıklardan, ecellerden ve günahlardan) dilediğini siler ve (istediğini) sabit kılar! (Tüm yazıların aslını teşkil eden ve hiç değişmeyen ezelî ilmi temsil eden) Ümmü’l- Kitab ise sadece O’nun katındadır./ (Meleklere verilen nüshalardaki yazılar değişikliğe tâbiyse de) ana kitap (olan Levh-i Mahfûz) sadece O’nun ka tındadır./
Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir
39. Allah dilediğini siler, dilediğini de sabit kılıp bırakır. Ana kitap (Levh-i Mahfûz) O'nun yanındadır.
Mehmet Okuyan
39. Allah dilediğini siler ve dilediğini sabit bırakır. Kitabın anası (esası) O’nun yanındadır.
Mustafa İslamoğlu
39. Allah tercih ettiğini yok eder, tercih ettiğini bırakıp sağlamlaştırır: zaten mesajın kaynağı (da) O’nun katındadır.
Mustafa Öztürk
39. Bununla birlikte Allah dilediği hükmü/şeriatı/ mucizeyi kaldırır, dilediğini daimi kılar. Bütün her şeyin bilgisi O'nun sınırsız ilminde mevcuttur.
Ömer Nasuh Bilmen
39. Allah Teâlâ dilediğini mahveder ve isbat buyurur ve ana kitap O’nun nezdindedir.
Sadık Türkmen
39. Allah dilediği sıra ile mesajları gerçekleştirir ve dilediği sıra ile mesajlarını (Kur’an’ı) sabit kılıp bırakır. (Mesajların yazıldığı) Ana Kitap (Levhi Mahfûz) O’nun yanındadır.
Süleyman Ateş
39. Allâh, dilediğini siler, (dilediğini) bırakır. Ana Kitap O’nun yanındadır.
Süleymaniye Vakfı
39. Allah, koyduğu düzene göre dönemi kısaltır veya sabitler. Ana Kitap O’nun yanındadır.
Viyana Kur'an Okulu Kur'an-ı Kerim Meali
39. Allah (levhi mahfuzdaki o yazıdan) uygun gördüğünü siler, uygun gördüğünün süresini sabitler. Ana kitap onun yanındadır.
Yaşar Nuri Öztürk
39. Allah dilediğini silip yok eder, dilediğini sâbit tutar. Kitap’ın anası/ana Kitap O’nun katındadır.